OlomoucDnes.cz
OlomoucDnes.cz » Zpravodajství » Zprávy

Ředitelství silnic a dálnic provede řízenou destrukci mostu na silnici I/11 v Petrově nad Desnou

31.07.2019
Ředitelství silnic a dálnic provede ve středu 31. července řízenou destrukci nosné konstrukce mostu na silnici I/11 v Petrově nad Desnou. Ocelový most s příhradovou konstrukcí se nachází v havarijním stavu a při příležitosti jeho demolice ho využije ŘSD společně s Fakultou stavební ČVUT v Praze k řadě zkoušek. Vědci zde budou testovat technologii SMA pro zesílení jeho konstrukce. Jde o první reálné použití SMA na mostní konstrukci na světě. Zároveň bude sledována možnost detekce poškození mostu pomocí modální analýzy, a to za pomoci řízeného poškozování konstrukce. V závěru je jejich cílem zjistit skutečnou únosnost konstrukce zatěžováním do porušení, a to ve vztahu k hodnotě zatížitelnosti a modelům odolnosti a spolupůsobení nenosných konstrukčních prvků.
Ilustrační snímek | Foto: pixabay.com
Vědci z Fakulty stavební ČVUT na mostě pracují již od 5. dubna, kdy zde byl zřízen systém dlouhodobého monitoringu mostu. Od té doby zde provedli řadu měření, včetně statických a dynamických zatěžovacích zkoušek. Začátek finálního zatěžování je vzhledem k časové náročnosti při vnášení zkušebního zatížení na konstrukci plánován již na úterý 30. 7. (od cca 12:00 hod.), kdy by mělo dojít k vnesení takové úrovně zatížení, že se konstrukce bude nacházet v bezpečné elastické (pružné) oblasti působení. Překročení této meze v důsledku zvyšování zatížení pak bude následovat ve středu 31. 7. (od cca 6:00 hod.), kdy by mělo dojít ke kolapsu.

"Most bude zatěžován prostřednictvím silničních panelů a následně pomocí štěrkem naplněných "bigbagů" do dosažení porušení konstrukce. K použití bude připraveno zkušební zatížení o celkové váze zhruba 520 tun. Při zatěžování bude prováděna řada měření," vysvětluje doc. Pavel Ryjáček z Fakulty stavební ČVUT. Pomocí technologie DIC (bezkontaktní optická technika, jež měří povrchovou deformaci s rozlišením na mikrometr) bude sledována deformace hlavního nosníku mostu. Zároveň bude probíhat geodetické sledování deformací mostu - monitoring průhybu, příčné deformace, sedání spodní stavby a deformace přechodových oblastí. Pro zjištění geometrie mostu bude využita i technologie laserového skenování. Kompletní průběh zatěžování bude dokumentován pomocí kamer a dronů.

Vědci na mostě ve spolupráci se švýcarskými laboratořemi EMPA primárně testovali technologii SMA (Shape memory alloys), což značí materiály disponující tvarovou pamětí. "Jedná se o první reálné použití SMA na mostní konstrukci na světě," popisuje unikátnost pokusu doc. Pavel Ryjáček. "Materiály s touto schopností jsou výjimečné svými možnostmi deformace (zkrácení) po jejich zahřátí současně s jejich velmi vysokou pevností. To v praxi umožňuje tyto materiály použít jako externí předpětí, které lze jednoduše aktivovat a upevnit na konstrukci. Na mostě byl tento prvek nainstalován na příčníku a díky předpětí se původně tahové namáhání pohybuje v tlakové oblasti. To je zejména významné pro eliminaci rizika únavového porušení."

Další měření prováděné na mostě se soustředilo na detekovatelné poškození na dolním a horním pase a střední diagonále. Před i po poškození se provedla experimentální modální analýza, jejímž cílem bylo zjistit odezvu poškození do dynamického chování konstrukce a na základě této znalosti pak mít možnost detekovat poškození na mostech. Po jejím dokončení byla poškozená místa opravena příložkami a předpjatými šrouby.

Most v Petrově nad Desnou pochází z roku 1906 z mostárny bratří Kleinů, jeho stávající nosná konstrukce je ocelová, příhradová, uložená na betonových opěrách na ocelových ložiskách. Pod ložisky jsou osazeny kamenné úložné kvádry. Most je šikmý, v půdoryse tvoří nosná konstrukce mostu kosodélník. Světlá výška pod mostem je do 3 metrů. Šířka mostu je 7,82 metru, celková délka mostu je 33,55 metru, vlastní délka nosné konstrukce je 23,84 metru, na mostě je živičná vozovka v tloušťce cca 120 mm.

Most bude nahrazen novým železobetonovým mostem, který bude realizován bezprostředně po destrukci stávajícího mostu. "Termín realizace nového mostu je stanoven na 6 měsíců s cílem zprovoznění ještě před letošní zimní sezonou," ujišťuje Ing. Radek Mátl pověřený řízením ŘSD. Po dobu realizace nového mostu bude doprava vedena po objízdných trasách, na kterých jsme vybudovali tři mostní provizória, abychom zajistili plnohodnotný provoz.
Zdroj: ŘSD
Sdílet: Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru

Další články z rubriky Zprávy

Festivaly Maker Faire letos zavítají do dvanácti českých měst

Festivaly kreativity Maker Faire se letos představí celkem ve dvanácti městech po celé republice. Na akcích se setkávají nadšenci i profesionálové, různého zaměření a všech věkových kategorií, aby ukázali své vynálezy a podělili se o své poznatky. ...

Správa železnic: Proměněné nádraží v Moravském Berouně se v dubnu otevře cestujícím

Ve stanici Moravský Beroun dokončují dělníci poslední práce na nádražní budově. Celková rekonstrukce za 43,4 milionu korun, kterou provádí společnost ...

České dráhy: V sobotu bude v Olomouci jezdit Hurvínek, své brány otevře také depozitář ČD Muzea

V sobotu 18. března 2023 budou mít zájemci první letošní možnost svezení historickými vlaky. U příležitosti konání veletrhu For Model 2023 na Výstaviš ...

V Javoříčských jeskyních na Olomoucku se budou 25. března 2023 probouzet netopýři

Chcete se dozvědět něco zajímavého o tajemných netopýrech? Zajímá vás, jak vypadá odborný výzkum těchto zajímavých nočních létajících savců? Chcete vi ...

Správa železnic: Byla ukončena další etapa modernizace železničního uzlu Přerov

Skončila druhá stavba v přerovském uzlu, která navázala na dříve provedenou rekonstrukci celé tamní železniční stanice a zahrnovala rekonstrukci výhyb ...





Sobota 25.3.2023
Olomoucký kraj
Další regiony »






Nastavení cookies | GDPR | O nás, kontakty | Přidat firmu | O regionu | Nabídka našich služeb | Inzerce-Dnes.cz | Práce v ČR | InfoDnes.cz
InfoDnes.cz
Sdružení regionálních portálů

Kraj Vysočina
HavlíčkůvbrodDnes.cz
JihlavaDnes.cz
TřebíčDnes.cz

Liberecký kraj
LiberecDnes.cz

Ústecký kraj
ÚstínadLabemDnes.cz

Plzeňský kraj
PlzeňDnes.cz

Jihočeský kraj
ČeskéBudějoviceDnes.cz

Jihomoravský kraj
BrněnskoDnes.cz

Olomoucký kraj
OlomoucDnes.cz

Zlínský kraj
ZlínDnes.cz

Moravskoslezský kraj
OstravaDnes.cz

Copyright © 1/2009-2023 M+MP spol. s r.o. InfoDnes.cz | Webdesign & webprogramming © PD | RSS InfoDnes